Гданцівський рудник

DSCN0280

Старовинний Гданцівський рудник розташовувався на правому високому і скелястому березі ріки Інгулець. Рудник започаткований у 1889 році. Належав Акціонерному товариству криворізьких залізних руд, який був заснований «батьком» промислового Кривбасу – Олександром Миколайовичем Полем.

Рудником у двох кар'єрах видобувалась багата залізна руда, яка йшла на Гданцівський чавуноливарний завод. Рудник складався з двох кар'єрів (Великий і Малий), системи відкотних залізниць, рудопідйомної естакади, 3-х шахт, відвалів порожньої породи, насосної-водокачки старого Гданцівського чавуноливарного заводу від 1892 року, трубопроводу на завод, селища робітників по сучасним вулицям Болгарській і Братиславській та ін.

DSCN6153

Через центральну зону рудника проходила Долинська гілка Катеринінської залізниці 1884 року будівництва. Вона складалася з високого залізничного мосту через р. Інгулець, насипу самої залізниці, водостічної труби. Остання – сама оригінальна на Криворіжжі – кладена з уламків місцевого залізистого кварциту.

DSCN0282

В південній частині рудника є залишки старого кар'єру Радянський колишнього рудника ім. Ілліча. В ньому утворилося озеро із солоною водою (єдине свого роду в Кривбасі). За красу навколишніх ландшафтів в народі отримало назву – «Альпійське озеро». Тут можна побачити, як ріка Інгулець протікає вище рівня води в озері кар'єру і далі губиться поміж відвалів і кар'єрів ГЗК.

P4178813

Від стародавнього Гданцівського руднику залишилося багато об'єктів індустріальної спадщини, які складають основу екскурсійного маршруту.

PB117601