Старими рудниками Тарапаківського пласта

x 9072c442

Екскурсія має за мету ознайомлення всіх бажаючих з історичною індустріальною спадщиною центральної частини нашого міста в місцях розробок залізної руди по так званому Тарапаківському пласту, технологіями гірничих робіт і історією рудників, залишками технічних споруд та гірничопромисловими ландшафтами рудників, пам'ятками індустріальної спадщини.

Поклади багатих залізних руд Тарапаку розроблялися з 1893 року. Спочатку перші розробки проводилися селянами містечка Кривого Рогу на околиці Карнаватки. З початком епохи «рудної лихоманки» з 1895 року на покладах Тарапаку розробляються 29 рудників. Рудники належали різним акціонерним товариствам і дрібним підприємцям. Загальна видобувна здатність усіх рудників на початок ХХ ст. була незначною – 480 тис. т. залізної руди; рудники були невеликими, так як пласт руди був малопотужний. Напередодні громадянської війни майже одноосібним власником рудників став рудник ДЮМО (Донецько-Юріївського металургійного товариства). Саме на Руднику Копилова №1 споруджена перша в Кривбасі залізорудна шахта наприкінці ХІХ століття.

P1012910

У міжвоєнний період на Тарапаку діяв рудник Змичка у складі рудоуправління ім. газети Правда. Було збудовано 7 дрібних шахт, найбільшими з яких були шахти ім. Калініна, Змичка, Провіданс. Після Великої Вітчизняної війни працювала лише шахта ім. Калініна у підпорядкуванні РУ ім. Кірова. Вичерпано рудні поклади наприкінці 50-х рр. ХХ ст., шахту закрито у 1958 році, роботи припинені на глибині –214 м. В тому році історія півстолітніх розробок залізної руди на Тарапаку припинилася.

До нашого часу дійшло чимало цікавих пам'яток, які пов'язані з видобутком залізної руди на Тарапаку, які можна побачити своїми очима і почути розповіді про них на маршруті екскурсії.

DSCN0120

Що конкретно можна відвідати під час екскурсії: два частково затоплені кар'єри дореволюційних рудників Б.К.Д. і Копилова №1, по 3 відвали з кожної груп південних, центральних і північних рудників, затоплені зараз поверхневими та підземними водами кар'єри (так звані Пастуховські) зі збереженими західними бортами південних рудників Тарапаку; частково збережені – відвали рудників Б.К.Д. і Копилова №1, залишки стволу шахти ім. Калініна радянського часу, рідкісні залишки «биків» парового рудопідйомнику кар'єру руднику Копилова №1 віком не менше 105 років, шматочок кар'єру рудників Д. Перрі і Браіловського №1 і №5, відвал руднику Д. Перрі і Браіловського №4, 6 відвалів південних рудників; повністю втрачені об'єкти індустріальної спадщини – місця ймовірного та точно встановленого розташування шахт, підземних виробок, дрібних відвалів, майже повністю засипаних або забудованих кар'єрів групи центральних рудників Тарапаку, полотно відкотної залізниці руднику Б.К.Д. – у радянський час руднику Змичка і шахти ім. Калініна, місце будівництва відвідного каналу на р. Саксагань – першого гідротехнічного спорудження на ріках Кривбасу (1908 р.) для цілей захисту гірничих розробок від річкових вод - місця, звідки видатний геолог Кривбасу та фотограф краю Е. К. Фукс робив свої відомі фотографії старого міста Кривого Рогу.

Тривалість екскурсії – 4 години.

Маршрут планується лінійно-кільцевим (довжина 11,7 км), з пішими відгалуженнями до 200-250 м.

Маршрут екскурсії комплексний – включає автобусні та пішохідні ділянки.

Для проведення екскурсії розроблений цікавий «портфель екскурсовода».

Одяг – спортивний (кросівки, одяг відповідно прогнозу погоди на каналі http://sinoptik.ua ). Додаткові вимоги – наявність рукавичок, питна вода, вологі серветки.

Час і місце збору – за домовленістю.

P1012901

DSCN0135

DSCN7456

uAe4gfzl1Rs